fbpx
O PSYCHOTERAPII

JAK WYBRAĆ PSYCHOLOGA LUB PSYCHOTERAPEUTĘ?

 

 

 

Całkiem sporo w swoim zawodowym życiu, nasłuchałam się przykrych opowieści moich klientów czy znajomych, o osobach, do których zdecydowali się zgłosić po pomoc psychologiczną. Dlatego dzisiaj opiszę Ci krótko prosto i konkretnie, jak wybrać psychologa lub psychoterapeutę.

Zanim jednak zaczniemy, to proszę przeczytaj artykuł, w którym opisuję różnicę pomiędzy psychologiem a psychoterapeutą. Dzięki niemu będziesz wiedzieć czy szukać pośród psychologów czy psychoterapeutów. Gotowy? Zaczynajmy!

 

Jaki masz problem?

 

To jest pierwsza rzecz, która w wyborze może pomóc.

Jeśli masz problem z dzieckiem, to warto wybrać się do psychologa, którego specjalizacją jest praca z dziećmi. Bardzo ciekawą opcją w takim przypadku, jest pójście do psychoterapeuty. Wtedy jednak, Ty jako rodzic, możesz się spotkać z tym, że psychoterapeuta może zaproponować terapię…Tobie i partnerowi (w sensie drugiemu rodzicowi dziecka).

Wynika to z tego, że widoczne problemy dziecka często bywają odzwierciedleniem głębszych problemów w systemie rodzinnym. Jeśli one zostaną rozwiązane, często problemy dziecka znikają.

Jeśli czujesz, że życie traci sens i taki stan się utrzymuje od dłuższego czasu, to też warto zgłosić się do psychoterapeuty. Zazwyczaj w takiej sytuacji ludzie idą do psychiatry po leki (mogą bardzo pomóc) i uważają, że sprawa jest załatwiona. Naprawdę nie zachęcam do tego. Zachęcam natomiast do łączenia terapii medycznej (lekami) z psychoterapią. Korzystanie tylko z farmakoterapii przypomina trochę branie non stop tabletki na ból głowy, zamiast zająć się przyczynami bólu.

Przy poważnych problemach w relacji, warto wybrać się do terapeuty, który zajmuje się pracą z parami.

Generalnie chodzi mi o to, żeby ustalić z czym idziesz – twój problem może już być pierwszym drogowskazem i ułatwić selekcję odpowiedniego specjalisty

 

 

Specjalizacja

 

Wiele osób, które pomagają profesjonalnie innym ludziom, ma swoje specjalizacje. To znaczy znajdziesz terapeutów specjalizujących się w pracy głównie z osobami, które przechodzą na przykład okres żałoby. Albo z osobami chorymi na raka. Są osoby, które pracują głównie z osobami borykającymi się z uzależnieniem. Są tacy, którzy kiedyś pracowali w korporacjach i przez to znają wyzwania wiążące się z takim typem pracy i teraz wspierają głównie osoby doświadczające wypalenia zawodowego na stresujących korporacyjnych stanowiskach.

Warto doczytać na stronie, jaką tematyką dany terapeuta jest szczególnie zainteresowany, bo zazwyczaj oznacza to, że jest to dziedzina, w której ma sporo doświadczenia, zawodowej pasji i może Ci skutecznie pomóc.

 

 

Ile czasu chcesz poświęcić na pracę nad problemem?

 

Jeśli nie jesteś psycho-freakiem jak ja, i na pytanie jak długo chcesz korzystać z pomocy psychologa czy psychoterapeuty, nie odpowiesz 20 lat, to warto przyjrzeć się, ile czasu chcesz poświęcić na pracę nad tym problemem. To pomoże Ci wybrać odpowiedniego specjalistę.

Jeśli chcesz pójść na kilka spotkań, to możesz poszukać psychoterapeuty, który specjalizuje się w psychoterapii krótkoterminowej (prawdopodobnie będzie miał to napisane na swojej stronie).

Jeśli masz potrzebę po prostu rozwoju i chcesz z jedną osobą popracować dłużej, to możesz wybrać w zasadzie każdy rodzaj psychoterapii – tutaj opisałam Ci dokładnie główne rodzaje psychoterapii i która jest dla kogo.

 

Jakie kompetencje ma ta osoba?

 

To jest ważne. Wiele osób uważa, że fakt, że ktoś jest psychologiem, oznacza, że osoba ta ma realne kompetencje do pomagania ludziom. No niestety, nie. Jeśli pójdziesz do osoby, która skończyła tylko i wyłącznie studia psychologiczne i nic poza tym, (żadnych staży, specjalizacji, własnej pracy na swoim rozwojem, nic kompletnie poza studiami) to studia nie nauczyły jej pomagać innym. Naprawdę. Skończyłam te studia. Są bardzo ciekawe. Ale nie uczą, jak pomagać.

Wiadomo, że może się zdarzyć osoba tylko po studiach, z wielkim sercem i świetną intuicją, która pomoże skutecznie. To są jednak zasoby tej osoby, a nie techniki pomocy wyniesione ze studiów.

Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać psychoterapeutę , polecam sprawdzić, czy osoba ta przeszła terapię własną. Większość polskich szkół psychoterapii wymaga od swoich uczniów terapii własnej, ale nie wszystkie. Moim zdaniem to ważne. Bo jeśli terapeuta korzysta/ł z terapii własnej to znaczy, że prawdopodobnie zna siebie wiele lepiej niż osoba bez takiej terapii. A takie ogarnięcie emocjonalne jest bardzo ważne, kiedy pomagasz innym.

Polecam też sprawdzić, czy psychoterapeuta korzysta z superwizji. Czyli mówiąc po ludzku, czy omawia swoją pracę z bardziej doświadczonym kolegą, dzięki czemu ciągle się uczy i rozwija w swoim zawodzie.

 

 

Zaufanie

 

Wybierając psychologa czy psychoterapeutę, pamiętaj, że jesteś klientem. Wasza pozycja jest równa, w tym sensie, że on „dba” o poprawę Twego życia (co oczywiście nie oznacza, że poprawi je za Ciebie), a Ty dbasz o jego finanse. Wymieniacie się. Win – win.

Ważne, żeby była to osoba, przy której czujesz się komfortowo. Bezpiecznie. Zaufanie i bezpieczeństwo w relacji terapeutycznej to jeden z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie terapii. Jeśli po kilku spotkaniach czujesz, że zupełnie nie pasuje Ci osoba, która Ci pomaga, być może warto po prostu o tym powiedzieć (może być wtedy naprawdę ciekawie i rozwijająco).

Nie, nie musisz się bać, że terapeucie będzie przykro i smutno, że go nie lubisz. To nie jest osoba, którą masz się opiekować. Jeśli jest dobry, to spokojnie to ogarnie, zapewne nie raz spotkał się z taką sytuacją.

Druga opcja jest taka, że po prostu, to nie jest osoba dla Ciebie i być może kto inny będzie w Twoim wypadku lepszym wyborem.

 

Coraz bliżej końca…

 

No i dobrnęliśmy do końca!

Mam nadzieję, że trochę ułatwiłam Ci dylemat wyboru psychoterapeuty. Kogokolwiek wybierzesz, pamiętaj, że Twoje uczucia i wrażenia po spotkaniu z psychologiem/ terapeutą mają znaczenie. Nie chowaj się za wiarę, że skoro to jest specjalista, to jest wyrocznią. Z drugiej strony, jeśli widzisz choćby mały płomyk nadziei, że to może być ktoś dla Ciebie, (nawet jak pierwsze wrażenie nie jest szałowe), to daj mu/jej szanse.

Poprzednie
Kolejne