fbpx
O PSYCHOTERAPII

JAK WYBRAĆ PSYCHOTERAPIĘ NAJLEPSZĄ DLA SIEBIE ?

 

 

 

 

Myślisz, o tym, aby iść na psychoterapię? Fajnie!  Zastanawiasz się, jak wybrać psychoterapię? A wiesz, że jest jej kilka rodzajów? Ja Ci o nich opowiem i obiecuję zrobić co mogę, aby wyszło mi to zgrabnie i prosto. No to zaczynajmy !

No więc, co to w ogóle znaczy, że jest kilka rodzajów psychoterapii? To tak jak z prawem. W ramach całej dziedziny prawa, masz rodzinne, karne, cywilne, wojskowe, morskie i pewnie jeszcze tysiące innych.

Każda psychoterapia ma ten sam cel: pomóc ogarnąć problemy klienta. Jednak różne jej rodzaje mają różne pomysły na to jak pomóc. Cel mają ten sam, tylko droga inna. Kiedyś różne szkoły terapii, bardzo lubiły się kłócić, o to która jest najskuteczniejsza. Teraz akceptują siebie nawzajem i zrozumiały  że ten sam cel można po prostu osiągnąć na różne sposoby.

My się możemy cieszyć, że rodzaje terapii są różne, bo to znaczy, że możemy je bardziej dopasować do swoich potrzeb. Oto, z czego możesz wybierać:

 

Terapia psychodynamiczna

 

Opiera się ona  na założeniach psychoanalizy. Ojcem psychoanalizy jest nikt inny, jak znany Ci zapewne z różnych żarcików Freud. Spokojnie, współczesna terapia psychodynamiczna różni się od tej sprzed 100 lat.

Pojęcia bliskie temu nurtowi to praca nad wpływem przeszłości na dzisiejsze problemy i skupienie się na mechanizmach obronnych (to takie mechanizmy, które każdy z nas ma, aby unikać nieprzyjemnych emocji i podtrzymywać samoocenę).

Upraszczając można powiedzieć, że ten typ terapii zakłada, że jesteśmy jak góra lodowa. Widoczna część góry (nasza świadomość) to tylko mniejszy kawałek nas. Większość góry jest niewidoczna (podświadoma) i to ona decyduje o tym, jacy jesteśmy. Podczas tej terapii będziesz nurkować i oglądać to, co jest pod wodą. Pewnie zastanawiasz się czy ten nurt jest dla Ciebie. Jeśli masz naprawdę silną motywację do długoterminowej pracy nad sobą i interesuje Cię zmiana na ogólnym poziomie (a nie tylko chcesz rozwiązać jeden bardzo konkretny problem) to wtedy tak. 

 

Terapia poznawczo-behawioralna

 

Jest to jeden z najbardziej znanych nurtów terapii w Polsce. Niezbyt go lubię, bo dla mnie jest trochę mechaniczny, ale spędziłam całkiem miłe pół roku zgłębiając jego tajniki jeszcze w czasie studiów i wiem, że ma naprawdę wiele zalet. Jest skoncentrowana bardziej na tu i teraz, oraz w przeciwieństwie do terapii psychodynamicznej, krótkoterminowa. Esencją tego nurtu jest pomoc w zmianie myślenia i zachowania, tak, aby pacjent rozwiązał swój problem. Terapia ta polecana jest osobom nastawionym na szybkie rozwiązanie problemu. Więc jeśli boisz się panicznie latania samolotem i tylko nad tym chcesz pracować, to na litość, nie idź na psychodynamiczną, bo dostaniesz na niej kota, tylko właśnie tutaj.

Nadążasz?  To teraz małe porównanie tych obu :

Terapia psychodynamiczna byłaby pewnym rodzajem zabawy w detektywa, który bada przeszłość, aby zrozumieć dziś, próbuje łączyć fakty, aby zrozumieć zagadkę i ją rozwiązać. Terapia poznawczo behawioralna zaś, może przypominać zabawę w mechanika, gdzie szukamy elementów działających źle, następuje proces ich wymiany, bądź naprawy, zostawiając nam doświadczenie, które pomoże nam rozwiązać problem łatwiej w przyszłości, w razie gdy kolejny element ulegnie zepsuciu.

W obu podejściach nie spodziewałabym się spotkać super ciepłego terapeuty. Psychodynamiczny terapeuta raczej będzie trzymał dystans. Nie, nie dlatego, że Cię nie lubi. Po prostu takie podejście ma swoje logiczne wytłumaczenie i jest częścią tego typu terapii. W poznawczo behawioralnej kiedyś terapeuta miał bardzo dyrektywną rolę, teraz się od tego odchodzi i jest duża szansa, że wcale nie będzie rozstawiał Cię po kątach 🙂 To jeszcze nie wszystko!

 

Terapia humanistyczno – egzystencjalna.

 

W tym podejściu, duży nacisk kładzie się na empatyczną, niedyrektywną relację terapeuty z pacjentem. Terapia skoncentrowana jest  raczej na na tu i teraz, ważny jest w niej koncept samorealizacji – nurt ten zakłada, że nasze problemy są przejawem zablokowanego potencjału, który drzemie w każdym z nas.

To taka pozytywna terapia, która zakłada, że człowiek to z natury dobry zwierz i może wiele. Tu terapeuta jest naprawdę ciepły, może całkiem sporo ujawniać o sobie i o tym jak on się czuję. Nie, nie po to, abyś go pocieszył, tylko jest to znowu część tego podejścia. Podejścia bardzo opartego na ciepłej relacji na linii terapeuta – pacjent. Na przykład w terapii Gestalt, która lokuje się w humanistycznym podejściu, można się spodziewać skupienia się na relacji pomiędzy terapeutą a pacjentem. Ważne jest to między innymi dlatego, że ludzie zazwyczaj odgrywają w gabinecie podobne schematy, jak w swoim życiu “na zewnątrz”.

Terapia systemowa

 

Dobra dla rodzin i par. Bada problem z szerszej perspektywy. Załóżmy, że Twoje dziecko ma silne zaburzenia odżywiania. Albo problemy z agresją. W tym nurcie pójdziesz na terapię z dzieckiem i jego drugim rodzicem. Terapeuta będzie pracował z Wami wszystkimi, bo zakłada, że dziecko jest tylko przedstawicielem problemu całego systemu, jakim jest rodzina. Bardzo możliwe, że terapeuta będzie dużo pracował z Tobą i partnerem. Czemu? Bo, upraszczając, często problemy dzieci biorą się z problemów w relacji jego rodziców. Nie umiem powiedzieć Ci jakiego terapeuty możesz się tu spodziewać, bo terapia systemowa dzieli się na około 10 innych subpodejść i od nich zależy, postawa terapeuty.

 

Terapia ericksonowska

 

Możesz spodziewać się sporo humoru, paradosku, metafor, poszerzania dotychczasowej perspektywy. Terapeuta będzie raczej mało dyrektywny. To jest taka terapia, która patrzy na rzeczy z zupełnie innej perspektywy niż powyższe. Mniej ważny jest tu rozwój świadomości czy zrozumienia, nastawia się raczej na rozwiązanie problemu, z jakim zjawił się klient. 

 

Terapia integracyjna

 

To terapia, która łączy wszystkie powyższe podejścia. Jedni ją za to uwielbiają, inni mówią, że takie łączenie nurtów robi chaos. Na pewno jej wielką zaletą jest wszechstronność terapeutów i dopasowanie metod pracy do konkretnego pacjenta. Wadą może być to, że wedle opinii niektórych nurt, który łączy wszystko jest trochę chaotyczny.

 

To tyle?

 

Powyższe terapie są akceptowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Tylko, że Polska jest w moim odczuciu trochę skostniała jeśli chodzi o psychoterapię. Jeśli chodzi o jej dostępność dla typowego Kowalskiego, to jesteśmy na szarym końcu Europy. Jak wiesz z tego wpisu, nie mamy nawet prawnie uregulowanego zawodu psychoterapeuty.

Jest wiele innych ciekawych gałęzi psychoterapii takich jak  Analiza Bioenergetyczna, które zasługują choćby na chwilę uwagi. O Analizie Bioenergetycznej też Ci jeszcze opowiem, bo to bliski mi nurt i ma coś, co go wyróżnia 🙂

 

Analiza Bioenergetyczna

 

To nurt ciekawy o tyle, że jako jedyny z powyższych łączy klasyczną psychoterapię (rozmowa) z ćwiczeniami fizycznymi. Jakbym miała opisać AB to ujęłabym ją w przekaz Jesteś swoim ciałem. Twórca tego nurtu (Alexander Lowen) zakładał, że w naszej przeszłości wiele pierwotnych odruchów musieliśmy stłumić: oddech, szloch, krzyk. Ćwiczenia z ciałem, specjalnie dobrane, umożliwiają dotarcie do napięć w ciele, które są przejawem skumulowanych kiedyś emocji i przeżyć. Tych nieświadomych, zapomnianych i niewyrażonych. Odpuszczenie ich sprawia, że ciało odzyskuje miękkość. Wraca z czucie. Wraz z czuciem wraca przyjemność z życia.

Bioenergetyka jest dobrąmetodą dla osób bardzo logicznych – myślących za dużo, a czujących mało. 

 

Podsumowując

 

Teraz najważniejsze. Opisałam Ci główne rodzaje psychoterapii, aby pomóc Ci wybrać psychoterapię dopasowaną do Twoich potrzeb. Ale! Metoda jest drugorzędna. Jeśli idziesz do terapeuty to pamiętaj, że to nie wyrocznia. Twoje uczucia i poczucie komfortu jest najważniejsze. Jeśli po trzech spotkaniach uznasz, że w ogóle ten ktoś Ci nie pasuje, to zrezygnuj. Tak po prostu. I znajdź kogoś, komu czujesz, że możesz zaufać. Bo terapia nie zawsze jest ślicznym i milusińskim procesem. Chwilami może być Ci na niej trudno. Przypomina to czasem przejście przez krzaczory, żeby dojść do pięknej plaży. I jeśli masz już przez nie przechodzić, to ważne, aby terapeuta był w Twoich oczach, godny zaufania i kompetentny. To jest naprawdę ważne.

Tutaj znajdziesz z kolei informacje o 7 największych mitach związanych z psychoterapią.

Powodzenia!

Poprzednie
Kolejne