fbpx
PSYCHOLOGIA I LIFESTYLE

JAK BYĆ SZCZĘŚLIWYM – TRZY SPOSOBY ZACZERPNIĘTE Z PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ

 

 

 

 

 

Jak być szczęśliwym? Czy poczucie szczęścia to jedynie stan, w którym ogarniamy swoje problemy, nie jesteśmy nimi przytłoczeni, i tyle?

Jakiś czas temu obejrzałam przemowę TED pewnego bardzo znanego psychologa- Martina Seligmana.  Człowiek ten został uznany jednym z najbardziej wpływowych psychologów na świecie. Co takiego zrobił?

No cóż zmienił trochę psychologię.

Do niedawna psychologia koncentrowała się na chorobie, zaburzeniu. Czyli jak wyciągnąć nieszczęśliwych ludzi z  bagna, żeby jakoś tam mogli funkcjonować.

 Seligman uznał jednak, że psychologia powinna także służyć ludziom względnie szczęśliwym, żeby mogli czuć się jeszcze bardziej szczęśliwymi. Wiecie, rozwój.

Innymi słowy chodziło mu o to, żeby psychologia skupiała się zarówno na problemach ( i jak je rozwiązać) jak i na zasobach. Zaczął więc badania psychologiczne nas szczęściem.

Ja Ci dziś opowiem, co mu z tych badań wyszło i jak my, zwykli ludzie, możemy to realnie wykorzystać i odpowiedzieć na pytanie jak być szczęśliwym?

 

Jak być szczęśliwym na trzy sposoby

 

W trakcie badań zostały wyodrębnione trzy rodzaje szczęścia. Przyjrzyjmy się im!

 

Przyjemne życie

 

Pierwszą i najpłytszą odpowiedzią na pytanie jak być szczęśliwym, jest przyjemne życie.  Czyli takie w którym odczuwasz dużo przyjemności .

Seligman nazwał to hollywoodzkim rodzajem szczęścia. Wiecie o co chodzi? Tym, które uśmiecha się do nas ze ślicznych Instagramów gwiazd. Jest przyjemnie. Przyjemność może dawać leżenie z pachnącą maseczką na twarzy. Przebywanie w pięknym miejscu. Kupno nowego Iphone’a. Kupienie nowej sukienki, czy wyremontowanie kuchni.

Te rzeczy, nie uczynią Cię głęboko szczęśliwym, ale przez chwilę sprawią, że będziesz czuć się lepiej. A czego potrzebujesz, żeby pogłębiać ten rodzaj szczęścia?

Według Seligmana potrzebujemy uważności. Ona sprawia, że możemy odczuwać naszą przyjemność głębiej. Ja rozumiem to tak, że musimy zauważać przyjemności, aby móc się nimi cieszyć. Musimy być w stanie smakować je, jak coś pysznego, aby w pełni je docenić.

 

Być szczęśliwym to mieć dobre życie – stan flow

 

Flow. Czyli przepływ. To jest takie uczucie, w którym robisz coś, w czym jesteś naprawdę dobry i to Cię porywa, absorbuje.

Dla mnie czymś takim jest pisanie. Lubię pisać, kiedy piszę, mam poczucie, że jestem całkowicie w tym pisaniu. Nie myślę wtedy o zakupach, codzienności, nie szukam sensu życia.

Przez moment moje życie to pisanie. Przez moment…jestem pisaniem. Pisanie wypełnia całą moją świadomość. Czuję dotyk palców tańczących po klawiaturze. Moje myśli płyną z głowy na ekran komputera. jestem w tym momencie w pełni obecna.

Według Seligmana to już jest głębsze poczucie szczęścia. Niektórzy doświadczają takich uczuć wykonując swoją pracę, inni odnajdują je w żeglarstwie, ogrodnictwie, wygłaszaniu przemówień, śpiewaniu itp.

Pytanie teraz, czego potrzebujesz, żeby pogłębiać ten rodzaj szczęścia? Jak być szczęśliwym w tu i teraz, wykonując coś, co Cię porywa?

 

Musisz znać swoje najmocniejsze strony (w sieci są dostępne testy psychologiczne, które pomagają to ustalić) i te właśnie cechy wykorzystywać możliwie jak najbardziej w swoim życiu zawodowym, związku, rodzicielstwie czy rozrywkach.

 

Najgłębsza odpowiedź na pytanie, jak być szczęśliwym, to:

Znaczące życie.

To według Seligmana najgłębszy rodzaj szczęścia.

Czyli poczucie, że to, co robisz służy jakiemuś głębszemu celowi. Że Twoje życie i Twoje działania mają znaczenie. Że coś wnosisz do świata.

Dla mnie osobiście to bardzo ważny aspekt.

I tu znowu, potrzebujesz znać swoje mocne strony i tak ich używać, żeby służyły większemu celowi.

Gdy zakładałam tego bloga, to właśnie to poczucie misji, było moją motywacją. Chciałam wnieść coś dobrego do świata poprzez edukowanie, inspirowanie do autorefleksji. Prawdopodobnie dlatego sprawia mi to tak wiele radości, faktycznie głębszej i bardziej wielopoziomowej niż choćby zakup jakiejś rzeczy, choćby bardzo drogiej.

 

Jak być szczęśliwym? Podsumowanie trzech rodzajów szczęść.

 

Okazało się, że najmniej znaczące w odczuwaniu szczęścia jest…odczuwanie przyjemności.

Niektórzy ludzie, patrząc z płytszej perspektywy, mieli wszystko, aby odczuwać w życiu szczęście : sławę, pieniądze, urodę . Wielu z nich mimo to wpadało w uzależnienia, depresję, część popełniła samobójstwo.

Dobrze podsumowała to Marilyn Monroe, mówiąc: Kariera to piękna rzecz, ale nie możesz się do niej przytulić w zimną noc.

Seligman odkrył, że przyjemność w życiu zaczyna być znacząca dopiero wtedy, kiedy nasze życie jest dobre i znaczące.

Wtedy przyjemność jest czymś, czym możemy się głęboko delektować –wisienką na torcie. Jeśli głównym rodzajem szczęścia w życiu jest przyjemne życie, jest duże prawdopodobieństwo, że będziemy odczuwać brak głębszej satysfakcji i odczuwać pustkę.

 

 

Personalizacja – Twój prywatny zestaw narzędzi do tworzenia szczęśliwego życia

 

No to czas na personalizację.

Jakie są Twoje najmocniejsze cechy? Poniżej znajdziesz darmowy test, który pozwali Ci określić pięć głównych cech, które są Twoją silną stroną w życiu. Test jest darmowy, wystarczy się zarejestrować.

To oczywiście tylko początek.

Potem polecam sobie rozpisać, jak możecie te cechy wykorzystać w różnych aspektach Waszego życia (praca, związki, pasje).

Bądź konkretna, dobrze jest zadawać sobie pytanie:

Co to dla mnie znaczy w: np  codziennej pracy, codzienności z partnerem, byciu rodzicem”.

Taka rozpiska może być źródłem naprawdę wielu ciekawych przemyśleń i konkretnych podpowiedzi w kierunku bycia bardziej szczęśliwym.

Jak mamy już głębokie fundamenty to możemy wrócić do czucia przyjemności. Seligman wspomniał, że uważność może pogłębiać czucie przyjemności.

A jak pogłębiać uważność? Jeśli lubicie czytać to polecam książkę „Gdziekolwiek jesteś, bądź”, jest bardzo inspirująca.

Można się także wybrać na trening uważności. Kolejny sposób to sport i uprawianie go, wczuwając się w ciało. Są też aplikacje, które kilka razy w ciągu dnia przypominają Wam o byciu uważnym.

Jest w czym wybierać. Jedno jest pewne –jeśli nie zaczniesz, nic się nie zmieni.

 

Test znajdziesz tutaj, jego nazwa to VIA Survey of Character Strengths

 

Jak być szczęśliwym, kiedy zrobiłem wszystko powyżej i wcale nie czuję się lepiej?

 

Jeśli wykonasz sumiennie powyższe ćwiczenia, jest duża szansa, że odkryjesz sporo pomysłów na to, jak zwiększyć poczucie szczęścia w codzienności.

Czasem jednak to nie wystarcza i  trzeba pochylić się nad powodami, dla których nie jesteśmy w stanie doświadczać szczęścia w życiu.

Przyjrzeć się tym aspektom w sobie, które z różnych przyczyn (na przykład z powodu naszej historii życiowej, dzieciństwa, którego bagaż nosimy w sobie) sprawiają, że Twoje samopoczucie na co dzień nadal pozostaje bez zmian.

Jeśli masz wrażenie, że w Twoim życiu edjste wiele cierpienia i bólu, warto rozważyć psychoterapię. A jeśli zakładasz, że psychoterapia to tylko “wywlekanie trudnego dzieciństwa” to koniecznie przeczytaj :

 

SIEDEM POPULARNYCH MITÓW ZWIĄZANYCH Z PSYCHOTERAPIĄ 

 

Moje doświadczenie jest takie, że jeśli połączymy pracę nad transformowaniem naszych ograniczeń i problemów, ze świadomym korzystaniem z naszych zasobów, możemy zdziałać często więcej niż nam się wydaje.

Poprzednie
Kolejne

Dodaj komentarz